Danmarks Adresseregister

Klimadatastyrelsen varetager driften og vedligeholdelsen af Danmarks Adresseregister. Registret indeholder detaljerede data om samtlige adresser i Danmark og bruges af alle myndigheder. Adresserne administreres af kommunerne, som har ansvaret for at indberette til registret, når der ændres, nedlægges eller oprettes en ny adresse eller et vejnavn. Klimadatastyrelsen er dataansvarlig myndighed, har ansvaret for selve it-systemet og distributionen af registrets data.

Informationer i registret skal leve op til nogle helt klare standarder, der gør, at adresser skrives på samme måde i hele Danmark. Det gør det muligt for alle borgere og myndigheder at bruge adresser, og det gør det også muligt at kombinere adressedata med andre typer af data som fx BBR-data om bygninger eller CPR-data om personer.

Data fra Danmarks Adresseregister udstilles frit på både Datafordeleren og Dataforsyningen.

Klimadatastyrelsens Kortoverblik kan du se adresserne i Danmark på et kort.

Hvis du vil søge i adresser eller finde mere information om Danmarks Adresseregister, kan du de besøge hjemmesiden Danmarks Adresser.

De vigtige adresser

Adresser er vigtige for samfundet, og derfor er det vigtigt, at vi har et standardiseret, autoritativt register, som alle kan regne med.

Vi bruger nemlig blandt andet adresser til at orientere os, til at sende post og ikke mindst til at tilkalde hjælp i tilfælde af en ulykke. Adresserne har også tilknyttet et såkaldt adgangspunkt, som viser, hvor man kan komme ind på adressen. Det er særligt vigtigt, når der er sket en ulykke, og hjælpen skal hurtigt frem.

For år tilbage vedligeholdte forskellige myndigheder hver deres adresseregister. Det kunne ofte skabe grobund for misforståelser, fordi man ikke nødvendigvis skrev adresserne på en ensartet måde. I nogle registre kunne en lejlighed måske hedde 1. tv., mens den i et andet kun hedde 1. sal, dør 1.

Med et fælles adresseregister har vi alle sammen den samme forståelse af en adresse.

Kontakt kontoret for forvaltningsdata

Kontakt fagmedarbejder

Margit Kildevang Kristensen
S: AC-specialist

Fakta om Danmarks adresser

  • Der er registreret ca. 111.000 vejnavne
  • Der er registreret ca. 3,8 millioner adresser i Danmarks Adresseregister.
  • Alle adresserne er registreret med geografiske koordinater, en entydig adressebetegnelse og en unik nøgle, som gør dem lette at anvende på tværs af offentlige og private it-systemer.

Klagesager

Man kan klage til Klimadatastyrelsen over kommunernes fastsættelse af adresser (inden 4 uger fra kommunens afgørelse er truffet). Styrelsen kan kun tage stilling til de retlige spørgsmål i sagen, dvs. om kommunen har truffet afgørelse efter reglerne i forvaltningsloven og adressereglerne i Adresseloven og Adressebekendtgørelsen. Styrelsen behandler ikke klager over postnumre.