I mere end tre år har landets ledningsejere været i gang med at digitalisere deres ledningsoplysninger, og den 1. juli rundede vi så skæringsdatoen for, hvornår ledningsejerne skulle være klar til at begynde med at udveksle deres digitaliserede ledningsoplysninger via Ledningsejerregistret (LER).
”Digitaliseringen af ledningsejerregistret har været et kæmpe projekt. Heldigvis har vi haft et rigtig godt samarbejde med alle interessenter omkring LER, hvilket betyder, at vi nu får et stærkt digitalt ledningsejerregister, der blandt andet vil nedbringe antallet af graveskader,” siger vicedirektør i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur Morten Hvidberg.
Det fuldt digitale LER baner vejen for smidigere og hurtigere arbejdsgange for udveksling af ledningsoplysninger. Det vil lette de administrative byrder ved gravearbejde og reducere antallet af graveskader.
Den digitale udveksling af ledningsoplysninger betyder, at graveaktører fremover kan få udleveret ledningsoplysninger på mindre end 2 timer mod tidligere op til 5 hverdage.
Ledningsoplysninger er centrale informationer, når det kommer til nogle af de vigtigste samfundsmæssige og økonomiske aktiviteter i Danmark de kommende år, hvor der vil blive gravet som aldrig før med udrulning af fjernvarme og fibernet, samt udbygning af elnettet til at understøtte den grønne omstilling.
Ledningsejere, som ikke har digitaliseret vil blive kontaktet
De store ledningsejere har taget LER i brug, men der er stadig en gruppe mindre ledningsejere, som ikke er klar til at udveksle deres ledningsoplysninger digitalt.
SDFI står for arbejdet med at modernisere Ledningsejerregistret, mens det er den enkelte ledningsejer, som har ansvaret for at digitalisere sine ledningsoplysninger, så de kan udveksles digitalt via det nye LER.
SDFI vil tage kontakt til de ledningsejere, som endnu ikke er klar.