Teleselskaberne har de seneste år investeret massivt i opgraderingen af mobilnetværk fra 4G til 5G. Det har givet danskerne adgang til en teknologi, der skaber nye muligheder. Nye tal fra SDFI viser, at danskerne har taget godt imod de nye muligheder, når danskerne surfer og streamer på mobilen. Af de omtrent 8,5 mio. mobilabonnementer, som der er i Danmark, indgår adgang til det hurtige 5G-net således i ca. 3,5 mio. af abonnementerne.
5G er kendetegnet ved hurtigere hastigheder og en mere stabil forbindelse. Derfor spås 5G at kunne understøtte nye teknologiske behov, både hos forbrugerne men også hos erhvervslivet. Det er en udvikling, som Instituttet for Fremtidsforskning kan nikke genkendende til:
”5G-teknologien kan være med til at understøtte nye teknologier som f.eks. IoT (Internet of Things), som kan muliggøre en lang række tilsluttede enheder både indenfor og udenfor i hjemmet. For virksomheder kan 5G også give en række fordele, som kan forbedre produktiviteten og effektiviteten gennem hurtigere dataoverførsel. Vi ser også ind i en fremtid, hvor 5G spiller en stor rolle ved at muliggøre hurtigere og mere pålidelig kommunikation. Dette kan give mulighed for mere præcis styring af en drone eller en selvkørende bil,” siger Sofie Hvitved, Head of Media fra Instituttet for Fremtidsforskning.
Fart på den teknologiske udvikling
De seneste ti år er smartphonen blevet et allemandseje, og danskerne er i dag online, mens de er på farten. Det kræver et mobilnet, der kan levere på behovet for at være på uanset, hvor man er. Ligesom forbrugernes behov har ændret sig, har adgangen til det mobile bredbånd også løbende ændret sig.
For ti år siden var 3G den dominerende teknologi på mobilmarkedet, og dengang var det 4G-teknologien, der blev investeret i og set som fremtiden. Det var dog kun ca. 1,5 procent af mobilabonnementerne, der havde adgang til 4G.
Når man skruer tiden ti år frem, er 4G-teknologien blevet den gængse. Spørgsmålet er dog, hvor længe det er tilfældet. Med danskernes efterspørgsel efter 5G-abonnementer tyder det på, at en ny æra er begyndt.
Figur 1: Danskernes mobilabonnementer ændrer sig løbende i takt med deres adgang til de nyeste mobilteknologier. Foruden standard mobilabonnementer, indgår dedikerede dataabonnementer, tillægsabonnementer og taletidskort i figuren. For både 2012 og 2022 er tallene fra første halvår. Læs mere om udviklingen frem til 2022 i Tal på teleområdet .
Danskernes mobilvaner har ændret sig
I de seneste ti år er der også sket en ændring i måden, som danskerne kommunikerer med hinanden på. I første halvår 2012 sendte danskerne seks mia. SMS’er. I 2022 er tallet faldet til en tredjedel. Faldet betyder dog ikke, at danskerne kommunikerer mindre med hinanden på mobilen end tidligere – man gør det blot på andre måder, fx via Messenger, Instagram og andre sociale medier. Ved den type af kommunikation anvendes ikke de traditionelle SMS’er men i stedet mobildata.
I de seneste ti år er danskernes forbrug af mobildata da også eksploderet, hvor danskerne i dag bruger ca. 47 gange mere data på mobilen end for ti år siden. Et tegn på, at danskerne bruger datatjenester, såsom videostreaming, når de er på farten. Denne tendens forventes at fortsætte med udrulningen af 5G-teknologien, som vil give danskerne adgang til endnu hurtigere mobilt bredbånd.
Figur 2: I første halvår af 2012 blev der sendt ca. seks mia. SMS’er, hvor der i første halvår af 2022 blev sendt ca. to mia. SMS’er. I første halvår af 2012 brugte danskerne ca. 19 mio. GB mobildata. I første halvår 2022 var det tal steget til ca. 897 mio. GB.