På teleområdet skelner man mellem udbydere og slutbrugere.
Som udbyder skal man opfylde kravene i bekendtgørelse om slutbrugerrettigheder på teleområdet. Udbydere er endvidere forpligtede til at lade sig registrere hos politiets centrale datasektion og til at overholde Justitsministeriets bekendtgørelse om generel og udifferentieret registrering til og med den 29. marts 2023 og opbevaring til og med den 29. marts 2024 af trafikdata.
I nedenstående er det beskrevet, hvornår man anses for at være henholdsvis udbyder og slutbruger. Der er desuden også en generel vejledning om udbyderbegrebet, samt eksempler på, hvornår man er omfattet af begrebet, og hvornår man ikke er omfattet.
Definition af udbyderbegrebet
Begrebet ”udbyder” er defineret i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (telelovens) § 2, nr. 1:
"Den, som med et kommercielt formål stiller produkter, elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester omfattet af denne lov til rådighed for andre.”
Endvidere står der i lovebemærkningerne til telelovens § 2, at:
”Enhver, der markedsfører og sælger produkter og elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester omfattet af lovforslaget til andre, anses for at være udbyder med de rettigheder, dette giver blandt andet i relation til netadgang. Det vil sige, at alle virksomheder, som på kommercielt grundlag betjener andre slutbrugere eller udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester med henblik på at formidle dele af disses teletrafik, er omfattet af dette begreb”.
Bemærk, at det ingen betydning har, hvilke former for kommunikationsnet eller -tjenester, der bliver stillet til rådighed. Stiller man fastnet-, mobil- og internetforbindelser, samt trådløse forbindelser via hotspots til rådighed betyder derfor ikke noget for, hvorvidt man er omfattet af udbyderbegrebet eller ej. Ligeledes har det ingen betydning, om man selv har anlagt eller lejer sig ind på infrastruktur.
Centralt i udbyderbegrebet er, om tjenesten stilles til rådighed med kommercielt formål. Det kommercielle formål foreligger, hvis eksempelvis en virksomhed sælger eller markedsfører et produkt for at opnå en direkte eller indirekte fortjeneste. Det er uden betydning, om aktiviteten reelt medfører en fortjeneste. Stiller et hotel eksempelvis et hotspot op i lobbyen eller stiller internet/telefoni til rådighed på værelserne, uden at der opkræves særskilt betaling herfor, vil hotellet blive anset for udbyder, fordi udbuddet af forbindelsen sker for at gøre hotellet mere attraktivt, og dermed med det formål at opnå en fortjeneste.
Det kommercielle formål foreligger desuden, hvis der er tale om en aktivitet, som sædvanligvis tilbydes eller efterspørges på markedsmæssige vilkår, uanset om den pågældende virksomhed, forening, myndighed m.m. i det konkrete tilfælde søger at opnå en fortjeneste. Hvis eksempelvis en kommune udlejer lokaler til erhverv, og i den sammenhæng stiller internetadgang til rådighed for lejere, vil kommunen være udbyder i det konkrete tilfælde, fordi udlejning af erhvervslokaler sædvanligvis foregår på markedsmæssige vilkår, og fordi udbud af internetadgang i erhvervslokaler typisk sker for at gøre lejemålet mere attraktivt.
Eksempler på, hvornår man er eller ikke er omfattet af udbyderbegrebet
Offentlige institutioner
Som udgangspunkt vil offentlige institutioner, som f.eks. folkeskoler og biblioteker ikke være omfattet af udbyderbegrebet, selv om de tilbyder besøgende og brugere at kunne bruge internettet, idet formålet er almennyttigt.
Styrelsen har gennem tiden vurderet flere konkrete sager, hvor kommuner vil stille trådløst internet til rådighed i kommunens lokaler. I det omfang der er tale om tilrådighedsstillelse på eksempelvis biblioteket, rådhuset, i børnehaver eller skoler, eller andre institutioner, der fungerer på et ikke-kommercielt grundlag, har styrelsen vurderet, at kommunerne ikke er udbydere på kommercielt grundlag, og derfor ikke omfattet af telelovens udbyderbegreb.
I særskilte tilfælde kan offentlige institutioner dog blive omfattet af udbyderbegrebet.
I forbindelse med, at en lokal idrætsforening skulle afholde et e-sport-event, tilbød en skole at stille lokaler og internet til rådighed uden for skolens åbningstid. Energistyrelsen (nu Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) vurderede, at skolen ville blive omfattet af udbyderbegrebet i den anførte situation, idet tilrådighedsstillelse af internet og lokaler ville ske på et kommercielt grundlag. Styrelsen lagde i den forbindelse vægt på, at det ikke kun var skolens elever, der ville gøre brug af internettet og lokalerne.
I en anden sag ønskede en kommune at etablere internetadgang i et kulturhus til borgerne og brugerne. Samtidigt ønskede kommunen at udleje kulturhuset til private arrangementer og forpagte lokaler til en café. IT- og Telestyrelsen (nu Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) vurderede, at kommunen var omfattet af udbyderbegrebet. Styrelsen lagde vægt på, at kulturhuset ville omfatte forskellige tilbud, der involverede både brugerbetaling, forpagtning og/eller udlejning. Da internetadgangen var tilbudt som en del af cafétilbuddet, udlejning af mødelokaler og udlejning og benyttelse af kulturhusets sal, ville internetadgangen indgå som en del af det grundlag, som kommunen ville tjene penge på, og der forelå derfor et kommercielt formål.
I en tredje sag ønskede en kommune at etablere internet på kommunens plejehjem og andre institutioner med faste beboere. Her vurderede styrelsen, at kommunen ville blive udbyder, idet adgang til internet sædvanligvis efterspørges på markedsmæssige vilkår, også selv om kommunen ikke havde til formål at opnå fortjeneste herved.
Offentligt tilgængelige steder, som f.eks. en havn
I tre konkrete sager har henholdsvis IT- og Telestyrelsen og Erhvervsstyrelsen (nu Klimadatastyrelsen) vurderet, at tre havne, der tilbød internetadgang til gæster, mens de ventede på færgen eller lå i havn med deres båd, var udbydere. I disse sager lagde styrelserne vægt på, at internetadgang i en færgeterminal eller på en båd er en aktivitet, der sædvanligvis efterspørges på markedsmæssige vilkår, også selvom havnen ikke har til formål at opnå fortjeneste herved.
I en fjerde sag, der drejede sig om, hvorvidt en mindre sejlklub var udbyder, vurderede IT- og Telestyrelsen (nu Klimadatastyrelsen), at sejlklubben ikke var omfattet af udbyderbegrebet, idet internetadgangen kun blev stillet til rådighed for dens medlemmer, samt lejlighedsvis til besøgende sejlere. Styrelsen lagde vægt på, at man kun kunne benytte tjenesten ved at få et login med adgangskode fra sejlklubben, samt at sejlklubben ikke blev drevet eller benyttet med et kommercielt formål.
I en konkret sag om et museum, der etablerede et særskilt lukket Wi-Fi-net til sine besøgende, vurderede Erhvervsstyrelsen (nu Klimadatastyrelsen), at museet ville være omfattet af udbyderbegrebet. Styrelsen lagde vægt på, at internetadgangen blev udbudt til alle gæster på museet på et dertil særskilt etableret net. Der var tale om en generel internetadgang, dvs. ikke kun målrettet særlige emner eller situationer. Udbuddet af internetadgangen blev derfor set, som minimum indirekte, at være en del af markedsføringen af museet og styrelsen vurderede derfor, at udbuddet af adgang til internettet ville ske med et kommercielt formål.
Ovenstående vurdering gjorde sig ligeledes gældende i en sag om, hvorvidt en fagforening var omfattet af udbyderbegrebet, når de stillede Wi-Fi-hotspots via et særskilt gæstenetværk til rådighed for sine medlemmer i fagforeningens venteværelse og kursuslokaler.
Sommerhusudlejning
Stiller man f.eks. en fastnetforbindelse og/eller internetadgang til rådighed i sit sommerhus med det formål at gøre det mere attraktivt at udleje sit sommerhus, kan man blive omfattet af udbyderbegrebet.
I en konkret sag, hvor sommerhusejeren kun udlejede sit sommerhus i begrænset omfang, vurderede styrelsen, at sommerhusejeren ikke var udbyder.
Virksomheder der låner internet ud til gæster o.l.
Virksomheder, der stiller internet til rådighed for sine eksterne samarbejdspartnere og kunder, vil som udgangspunkt ikke være omfattet af udbyderbegrebet, hvis tjenesten bliver tilbudt gæster, der har et ærinde i virksomheden, samtidigt med at virksomheden ikke opkræver nogen form for betaling.
I en konkret sag vurderede den daværende IT- og Telestyrelse (nu Klimadatastyrelsen), at en medicinalvirksomhed, der stillede internet til rådighed i receptionen for gæster, ikke var omfattet af udbyderbegrebet. I afgørelsen lagde styrelsen vægt på, at internettet kun blev stillet til rådighed for gæster med et ærinde i virksomheden og som var indregistreret i receptionen, samt at der ikke blev opkrævet betaling for brugen af tjenesten.
I en anden sag vurderede styrelsen, at en bank, der stillede internet til rådighed for medarbejdere og besøgende på de interne kontorer i banken, samt konsulenter og leverandører, der havde mulighed for at benytte internetadgangen i disse kontorer, ikke var omfattet af udbyderbegrebet. I vurderingen lagde styrelsen vægt på, at bankens lukkede internet kun var tilgængeligt for medarbejdere og andre samarbejdspartnere i forbindelse med deres ansættelsesforhold.
I bemærkningerne til telelovens § 2, stk. 1, beskrives det i øvrigt, at ”Storkunder, herunder virksomheder eller sammenslutninger af virksomheder med egne lukkede net, der alene tilvejebringer infrastruktur til eget brug, falder uden for begrebet, idet nettet ikke stilles til rådighed for andre”.
Caféer, hoteller, tankstationer, indkøbscentre, campingpladser osv.
Styrelsen har gennem tiden vurderet, at caféer, hoteller, tankstationer, indkøbscentre og campingpladser, der stillede internet til rådighed for deres gæster, var udbydere. Begrundelsen var, at styrelsen vurderede, at der forelå et kommercielt formål, idet der var tale om at gøre virksomheden mere attraktiv og derved opnå en højere fortjeneste.
Transportvirksomheder, der tilbyder internet
I en konkret sag, om et busselskab, der tilbød passagerne internet uden at opkræve betaling herfor, vurderede Erhvervsstyrelsen (nu Klimadatastyrelsen), at transportvirksomheden var omfattet af udbyderbegrebet, idet internetforbindelsen blev tilbudt som en ekstra service for selskabets passagerer med henblik på at opnå en styrkelse af selskabets goodwill og markedsværdi i forhold til konkurrenterne.
Biler med digitale tjenester
I en konkret sag spurgte en bilfabrikant, om denne var omfattet af udbyderbegrebet, når den tilbød en særlig concierge-funktion, som bl.a. kunne bestille bord for en på en restaurant. Energistyrelsen (nu Klimadatastyrelsen) vurderede, at concierge service ikke kunne betragtes som tilrådighedsstillelse af en elektronisk kommunikationstjeneste i telelovens forstand. Styrelsen lagde vægt på, at servicen kun kunne anvendes til begrænsede formål i forbindelse med opkald til et call-center, og brugeren havde ikke mulighed for at blive stillet direkte igennem til restauranten.
Bilfabrikanten spurgte også, om muligheden for at foretage ”nødkald” var udbud af en elektronisk kommunikationstjeneste. Med ”nødkald” menes der i denne sag, en funktion, der bruges i tilfælde af, at bilen bryder sammen og som forudsætningsvis kun er anvendelig i meget afgrænsede tilfælde (nødkald) og da kun til kommunikation mellem hhv. en eller flere brugere i den pågældende bil, og en eller flere operatører i et callcenter eller en ”alarmcentral”. Tjenestens yderst begrænsede anvendelse taget i betragtning, var det Energistyrelsens (nu Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) vurdering, at adgang til tjenesten ”nødkald” ikke betød, at der var tale om tilrådighedsstillelse af en elektronisk kommunikationstjeneste i telelovens forstand.
Hvis der derimod stilles et Wi-Fi-hotspot til rådighed, så vil der være tale om udbud af elektroniske kommunikationstjeneste i telelovens forstand, idet internetadgang via Wi-Fi er at betragte som en elektronisk kommunikationstjeneste. Om det er fabrikanten, forhandleren, udlejeren mv., der er udbyder af den elektroniske kommunikationstjeneste, vil bero på en konkret vurdering.
Særligt for antenneforeninger og boligforeninger
Hvornår er en forening udbyder og hvornår er den slutbruger?
Styrelsen oplever, at det nogle gange kan være svært for kollektivt organiserede kunder at skelne mellem, hvornår de er hhv. udbydere og slutbrugere.
Med kollektivt organiserede kunder menes der foreninger, som f.eks. boligforeninger, kollegier, antenneforeninger m.v.
Foreninger m.v., der anses for at være en udbyder
I en konkret sag om en lokal antenneforening med ca. 500 medlemmer vurderede Energistyrelsen (nu Klimadatastyrelsen), at antenneforeningen var udbyder af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester i forbindelse med levering af bredbånd til foreningens medlemmer, idet foreningen også stod for etablering og udvidelse af infrastrukturen. I afgørelsen fandt styrelsen, at selv om foreningen ikke nødvendigvis opnåede nogen reel økonomisk fortjeneste på udbuddet af bredbånd, så var det en aktivitet, som sædvanligvis tilbydes eller efterspørges på markedsmæssige vilkår.
I en anden konkret sag argumenterede en boligforening, hvor en gruppe frivillige beboer stod for driften af det udbudte internet til foreningens beboere, at de ikke var udbydere. De argumenterede for, at de kunne betragtes som storkunde med adgang til eget lukket net jf. bemærkningerne til telelovens § 2, nr. 1, da internettet kun var til brug for boligforeningen. Energistyrelsen (nu Klimadatastyrelsen) vurderede i denne sag, at udbuddet af internettet kunne betragtes som en aktivitet, der sædvanligvis tilbydes eller efterspørges på markedsmæssige vilkår, selvom tjenesten kun var til brug for beboerne i foreningen. Hvis internettet derimod kun var til rådighed for gruppen af frivillige beboere, kunne det argumenteres for at være en storkunde jf. ovenstående.
Ovenstående afgørelser er i overensstemmelse med lovbemærkningerne til teleloven, hvori det angives, at antenneforeninger m.v. efter en konkret vurdering vil kunne anses for at være udbydere i telelovens forstand. Dette gælder uanset, om antenneforeningen har til formål at tjene penge på udbuddet af, typisk, internettjenester.
Foreninger, der leverer tjenester til en ubegrænset kreds og hverver kunder på lige fod i konkurrence med traditionelle teleselskaber, vil blive anset for at være udbyder i telelovens forstand, idet udbuddet af tjenesten sker på markedsmæssige vilkår. Antenneforeninger vil derfor også være omfattet, hvis antenneforeningens udbud af tjenester sker på markedsmæssige vilkår.
Foreninger m.v., der ikke anses for at være en udbyder
Mindre antenne- og boligforeninger, kollegier m.m., der ikke ejer infrastruktur eller leverer elektroniske kommunikationsnet og -tjenester vil som udgangspunkt blive betragtet som slutbrugere, idet sådanne foreninger typisk har indgået aftaler om levering af tjenester med en anden udbyder. Udgangspunktet er det samme, selv om foreningen fx ejer infrastrukturen.
En boligforening, der har indgået en aftale med en bredbåndsudbyder om levering af bredbånd til foreningens beboere, vil ikke anses som værende en udbyder i telelovens forstand, idet det ikke er boligforeningen, der udbyder bredbånd til beboerne, selv om fx fibernettet i den pågældende ejendom er boligforeningens.
Beboerne i boligforeningen har selv indgået et kontraktforhold med den pågældende bredbåndsudbyder, og selve betalingen for ydelsen foregår derfor til bredbåndsudbyderen og ikke til boligforeningen. Dette betyder derfor også, at hvis der er mangler ved den ydelse, der bliver leveret, så vil beboerne skulle rette henvendelse til bredbåndsudbyderen og ikke til boligforeningen. Uanset om det er foreningen eller de enkelte medlemmer, der afregner med udbyderen, vil foreningen og dets medlemmer blive betragtet som slutbrugere.
En antenneforening med eget net, der selv leverer bredbånd til medlemmerne i foreningen på det net, som foreningen ejer, mens en udbyder står for backbonedelen, anses ikke for at være en udbyder, men derimod en slutbruger, hvis der leveres til en på forhånd afgrænset kreds.
Nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester (NUIK-tjenester)
Ved ændringslov nr. 1883 af 8. december 2021 blev teledirektivets artikel 2, nr. 7, om nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester implementeret i dansk ret.
Begrebet er defineret i telelovens § 2, nr. 20:
”En tjeneste, som normalt ydes mod betaling, og som muliggør direkte interpersonel og interaktiv informationsudveksling via elektroniske kommunikationsnet mellem et afgrænset antal personer, hvor de personer, der indleder eller deltager i kommunikation, bestemmer, hvem modtageren eller modtagerne skal være. Tjenesten omfatter ikke tjenester, der blot muliggør interpersonel og interaktiv kommunikation som en mindre støttefunktion, der er tæt knyttet til en anden tjeneste. Tjenesten etablerer ikke forbindelse til offentligt tildelte nummerressourcer, dvs. et eller flere numre i nationale eller internationale nummerplaner, og muliggør ikke kommunikation med et eller flere numre i nationale eller internationale nummerplaner”.
De traditionelle kommunikationstjenester baserer sig på numre i den danske nummerplan og omfatter fastnet- og mobiltelefoni fra teleselskaberne, og også internetbaseret telefoni i de tilfælde, hvor tjenesten anvender numre til dirigering af et opkald som f.eks. Skype Out.
NUIK-tjenester er imidlertid tjenester, som hovedsageligt anvendes til kommunikation mellem mennesker, men som ikke anvender numre til dirigering, hvilket også fremgår af definitionen i telelovens § 2, nr. 20. Der er således tale om tjenester, som ikke muliggør kommunikation med et eller flere numre i nationale eller internationale nummerplaner.
Den blotte anvendelse af et nummer som et identifikationsmiddel bør ifølge teledirektivets betragtning 18 ikke i sig selv betragtes som tilstrækkeligt til, at en tjeneste anses som en nummerbaseret interpersonel kommunikationstjeneste. Det vil altså sige, at selv om en webbaseret telefontjeneste fx anvender et nummer til at identificere brugere, så betyder det ikke, at tjenesten er nummerbaseret. Tjenesten kan derfor godt være en NUIK-tjeneste.
Af bestemmelsens ordlyd fremgår det endvidere, at en NUIK-tjeneste ikke omfatter tjenester, der blot muliggør interpersonel og interaktiv kommunikation som en mindre støttefunktion, der er tæt knyttet til en anden tjeneste. Et eksempel herpå kunne være en situation, hvor kommunikationsmuligheden er knyttet til en anden hovedfunktion (fx salg af varer), hvor muligheden næsten ikke benyttes af slutbrugerne, og hvor kommunikationen er der for at understøtte hovedfunktionen. På Erhvervsstyrelsens hjemmeside er der opsat en række eksempler på, hvornår kommunikationsmuligheden er af en mindre støttefunktion med den betydning, at der ikke vil være tale om en interpersonel kommunikationstjeneste.
Slutbrugere anvender i stigende grad internetbaserede tjenester, som fx internettelefoni, beskedtjenester og webbaserede e-posttjenester, i stedet for traditionelle talekommunikationstjenester og sms, hvorfor der har været behov for en særskilt definition af disse tjenester, herunder en udvidelse af anvendelsesområdet for de teleretlige regler til at omfatte disse tjenester. I bemærkningerne til teleloven fremgår det, at beskedtjenester som Whatsapp og Messenger omfattes af begrebet NUIK-tjenester. Andre beskedapps o.l. vil efter en konkret vurdering kunne være omfattet af begrebet NUIK-tjenester.