1. Hvad er EU-intern kommunikation?
Svar: EU-intern kommunikation er ethvert foretaget opkald (via fastnet- eller mobiltelefonen) eller afsendt sms fra Danmark til et telefonnummer i et andet EU-land, og som helt eller delvist opkræves på grundlag af kundens faktiske forbrug.
2. Hvilke tjenester er omfattet af reglerne for opkald og sms’er fra Danmark til andre EU-lande?
Svar: Reglerne for opkald og sms’er fra Danmark til andre EU-lande gælder alene for private abonnementer, hvor opkald/sms til andre EU-lande afregnes efter forbrug. Dermed omfatter reglerne ikke abonnementer, der har en mængde af opkald og/eller sms’er til andre EU-lande inkluderet i abonnementet.
Erhvervsabonnementer er ikke omfattet af reglerne.
3. Hvordan kan en udbyder differentiere mellem erhvervskunder og privatkunder, idet det ikke altid er så ligetil at skelne mellem dem?
Svar: Hvis der er tale om et abonnement, der er tilgængelig for både privatkunder og erhvervskunder, er abonnementet omfattet af reglerne. Abonnementer, der alene er tiltænkt erhvervskunder, er ikke omfattet af reglerne.
4. Hvilke lande er omfattet af reglerne?
Svar: Reglerne gælder for opkald og sms fra Danmark og til et andet EU-land inklusive de yderste regioner, der er en del af EU’s indre marked, samt de tre EØS-lande – Norge, Island og Liechtenstein.
5. Hvis kunden har forbrugt hele sin pakke og har brug for at foretage flere opkald eller sende flere sms’er til andre EU-lande, er dette forbrug så omfattet af reguleringen?
Svar: Ja, hvis kunden opkræves en enhedspris pr. yderligere forbrug, når pakkens indhold er forbrugt, så vil dette yderligere forbrug være omfattet af reglerne. Hvis kunden derimod for en nærmere fastsat pris tilkøber en mængde opkaldsminutter/sms’er fx til lande inden for EU/EØS, evt. kombineret med opkaldsminutter/sms’er til lande uden for EU/EØS, vil dette ikke være omfattet af reglerne.
6. Er tillægspakker omfattet af reglerne?
Svar: Tillægspakker er pakker, der kan tilkøbes, når den mængde af opkald og/eller sms’er til andre EU-lande, der er inkluderet i abonnementet, er brugt. Tillægspakker er ikke omfattet af reglerne, hvis kunden betaler en nærmere fastsat pris for en bestemt mængde opkaldsminutter/sms’er til andre EU-lande, evt. kombineret med opkaldsminutter/sms’er til lande uden for EU/EØS, som tillægspakken indeholder.
7. Er informations- og indholdstjenester omfattet af prisloftet?
Svar: Informations- og indholdstjenester er tjenester, hvor prisen for taleopkaldet eller sms’en er bundtet med prisen på en bestemt tjeneste, der købes. Informations- og Indholdstjenester kan fx være busbilletter, magasiner, ringetoner, musik, spil, chat, nyheder eller vejrudsigter. Tjenesterne koster et beløb ud over det, som du normalt betaler i forbrugstakst for at foretage et opkald eller sende sms.
Prislofterne finder ikke anvendelse på den samlede pris, der opkræves for levering af tjenesten, men kun den del, der svarer til transmission af opkaldet eller afsendelsen af sms’en. For eksempel må en ringetone til 10 kr. gerne koste 10 kr., men transmissionen forbundet med købet af ringetonen på tværs af lande er omfattet af reglerne.
8. Er M2M (Machine-to-Machine) omfattet af reglerne?
Svar: Nej, M2M (Machine-to-Machine) er ikke omfattet af reglerne.
9. Er opkaldsafgifter omfattet af reglerne?
Svar: Hvis udbyderen pålægger en opkaldsafgift på opkald fra Danmark til andre EU-lande, finder prisloftet forsat anvendelse. Dette betyder, at den samlede pris (enhedspris og opkaldsafgift) for opkald, der varer 60 sekunder, ikke må overstige prisloftet på 1,76 kr./minut.
10. Hvis et opkald varer mindre end et minut, må udbydere så runde op til et minut?
Svar: Ja, udbydere må gerne indføre opkrævningsintervaller på op til 60 sekunder. Både for det første minut, og eventuelt også efterfølgende.
11. Må udbydere tilbyde alternative takster for opkald og sms’er fra Danmark til andre EU-lande?
Svar: Alternative takster er takster, der kan tilbydes udover de regulerede takster for opkald og sms’er fra Danmark til andre EU-lande. Alternative takster omfatter tjenester, der ”helt eller delvis opkræves på grundlag af det faktiske forbrug”.
Udbydere kan tilbyde, og forbrugere kan udtrykkeligt vælge, en anden takst for opkald og/eller sms’er til udlandet, herunder opkald og/eller sms’er fra Danmark til andre EU-lande, end den regulerede pris. Forbrugerne nyder således fordel af en anden takst for opkald og/eller sms’er fra Danmark til andre EU-lande end den takst, de ville blive opkrævet, hvis de ikke havde foretaget et sådant valg. Inden forbrugerne vælger en sådan anden tarif, skal udbyderen informere kunden om de fordele, som kunden herved går glip af.
Et eksempel på en alternativ takst kan fx være en minutbaseret taksering på 2,00 kr. for både opkald fra Danmark til andre EU-lande og opkald fra Danmark til lande uden for EU/EØS.
12. Har udbydere mulighed for at spærre for opkald og sms til numre i andre EU-lande?
Svar: Hvis der er tale om svig eller misbrug med opkald eller sms, kan udbydere i det enkelte tilfælde træffe foranstaltninger som fx at ophøre med at tilbyde opkald og sms til sådanne numre. Udbydere bør informere Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur om sådanne tilfælde.
13. Er opkald til gratisnumre og Universal International Freephone Numbers (UIFN) omfattet af reglerne?
Svar: Når forbrugerne ringer til andre EU-landes gratisnumre, gælder prislofterne. I modsætning hertil skal opkald til Universal International Free Phone Numbers (UIFN) være gratis for forbrugerne.
14. Har udbydere mulighed for at blive undtaget reglerne om maksimalpriser?
Svar: Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i særlige tilfælde tillade udbydere at blive undtaget prisreguleringen af deres kunders opkald og sms’er fra Danmark til andre EU-lande. En undtagelse kræver, at udbyderen kan bevise, at anvendelsen af prislofterne grundet særlige og usædvanlige omstændigheder, der differentierer udbyderen fra de fleste andre udbydere i EU/EØS, betydeligt vil påvirke udbyderens mulighed for at opretholde sine eksisterende priser for opkald og sms i Danmark.