Baggrund og regulering
EU har siden 2007 gradvist indført lavere priser på international roaming i EU ved at indføre lofter over de priser, som teleselskaberne kan opkræve af kunder for taleopkald, sms og datatjenester (detailprisregulering). Samtidig er der indført lofter over de priser, som selskaberne afregner indbyrdes for at anvende hinandens mobilnet til opkald, sms og datatjenester i forbindelse med roaming (engrosprisregulering). Desuden er der i EU-reguleringen fastsat regler med henblik på at øge og sikre gennemsigtigheden for og beskyttelsen af forbrugernes anvendelse af roaming-tjenester.
I april 2022 blev Europa-Parlamentet og EU’s medlemslande i Rådet enige om en ny aftale, der forlænger reglerne om Roam-Like-at-Home til den 30. juni 2032.
Roam-Like-at-Home (RLAH)
Reglerne indebærer, at forbrugerne som udgangspunkt skal betale den samme pris for at bruge mobiltelefonen i de øvrige EU-lande, som de gør derhjemme, ”Roam-Like-at-Home” (RLAH). Dette indebærer, at en forbruger, der befinder sig i et andet EU/EØS-land (fx Spanien) og foretager et opkald til et andet EU/EØS-land (fx Frankrig eller Danmark), som udgangspunkt skal betale den samme pris som et hjemligt indenlandsk opkald.
Politik om rimeligt forbrug (”fair use”)
For at forhindre unormal brug eller misbrug såsom ”permanent roaming” (fx hvis forbrugeren har et mobilabonnement i et andet EU-land, hvor de nationale priser er lavere end i hjemlandet, eller hvis forbrugeren permanent opholder sig i udlandet med et nationalt abonnement fra sit hjemland) kan en udbyder anvende en ”politik om rimeligt forbrug” på kunders brug af roaming-tjenester, der leveres til den gældende hjemlige detailpris.
Eksempler på misbrug eller unormal brug kan være, hvis en dansk kunde køber et abonnement hos en mobiludbyder i en anden medlemsstat (hvor priserne er lavere) til permanent brug i Danmark. Et andet eksempel kunne være tilfældet, hvor en kunde bruger roaming-tjenester i en anden medlemsstat permanent, dvs. ikke kun tidsbegrænsede rejser.
Hvis en udbyder over for kunderne vælger at anvende en ”politik om rimeligt forbrug”, skal den straks anmeldes til Klimadatastyrelsen, som herefter vil føre tilsyn med, at udbydernes anvendelse af sådanne politikker ikke hindrer kundernes adgang til Roam-Like-at-Home.
Reglerne om en politik om rimeligt forbrug indebærer bl.a., at en udbyder kan begrænse den datamængde (for åbne datapakker), der kan bruges til roaming inden for EU/EØS (en åben datapakke er et abonnement, der ikke begrænser datamængden eller et abonnement, hvor den hjemlige pris pr. GB data (dvs. abonnementsprisen ekskl. moms divideret med den datamængde, der er inkluderet i abonnementet) er lavere end en engrosprisloftet for dataroamingtjenester.
Hvis ”fair use”-grænsen overstiges, kan udbyderen opkræve et mindre gebyr for roaming.
En kunde med fx et pakkeabonnement, der inkluderer en given mængde tale og data, kan bruge af denne pakke uden ekstra udgift, så længe pakkens loft ikke overskrides, og så længe det holdes inden for et eventuel ”rimeligt forbrug” (”fair use”).
Hvis en udbyder anvender en politik om rimeligt forbrug, skal udbyderen specificere alle vilkår og betingelser i forbindelse med denne politik i sine aftaler med kunder, og indsende denne politik til styrelsen.
En udbyder har mulighed for at pålægge et tillæg i de tilfælde, hvor det meste af en kundes mobilforbrug i løbet af en periode på mindst fire sammenhængende måneder anvendes i andre EU-lande, og kunden opholder sig i andre EU-lande i det meste af denne periode og bruger sit mobilabonnement. Indikatorerne vedrørende forbrug og ophold skal overholdes kumulativt og i en periode på mindst fire måneder. Det er således ikke tilstrækkeligt, at blot én af de to indikatorer er opfyldt.
Når en udbyder kan konstatere, at det meste af en kundes mobilforbrug i løbet af en periode på fire sammenhængende måneder anvendes i andre EU-lande, og kunden opholder sig i andre EU-lande i det meste af denne periode og bruger sit mobilabonnement, har udbyderen mulighed for at opkræve et tillæg. Inden udbyderen pålægger kunden et tillæg for yderligere forbrug af roaming-tjenester, skal udbyderen underrette kunden om det konstaterede adfærdsmønster.
Når kunden underrettes, skal udbyderen oplyse kunden om, at hvis forbrugsmønstret ikke ændres inden for en periode på mindst to uger, og der ses et faktisk hjemligt forbrug eller hjemligt ophold, kan der blive pålagt et tillæg for yderligere anvendelse af roaming-tjenester.
For at skulle undgå at blive pålagt et tillæg skal kunden inden for varslingsperioden enten ændre adfærd eller forbrugsmønster i en sådan grad, at begge krav til at pålægge et tillæg ikke længere er opfyldt (da kravene om at kunne pålægge kunden et tillæg kumulativt skal være opfyldt). Dette indebærer, at udbyderen i varslingsperioden skal kunne konstatere, at kunden enten har haft det meste af dennes mobilforbrug i hjemlandet, eller har opholdt sig i hjemlandet i det meste af denne periode.
Ansøgning om bæredygtighedstillæg
Under særlige og ekstraordinære omstændigheder kan en udbyder kunne opkræve en mindre roaming-afgift for at dække et eventuelt tab på at sælge roaming til hjemlige priser. Dette er kun muligt, hvis udbyderen kan dokumentere et tab på roaming-forretningen på mindst 3 pct. af selskabets samlede mobilforretning. Ansøgninger herom skal sendes til styrelsen og indeholde alle nødvendige oplysninger i overensstemmelse med artikel 6 til 9 i Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/2286.
For at lette udbyderens sammenstilling af de oplysninger, som skal vedlægges ansøgningen, har BEREC udarbejdet retningslinjer og et excel-dokument, som udbyderen kan bruge.
Gennemskuelighed om tillægstjenester m.v.
En mobiludbyder skal oplyse dens kunder, når de roamer i et andet EU-/EØS-land, om den potentielle risiko for forhøjede takster på grund af brugen af tillægstjenester, ved hjælp af en automatisk besked, uden unødig forsinkelse og gratis, medmindre roamingkunden har meddelt roamingudbyderen ikke at have behov for denne tjeneste.
Beskeden skal indeholde et link, der giver kunden gratis adgang til en dedikeret hjemmeside med ajourførte oplysninger om de typer af tjenester, der kan være forbundet med forhøjede omkostninger, og, hvis de foreligger, oplysninger om tillægstjenesternes nummerserier eller andre relevante yderligere oplysninger, der ligger i en database, der er oprettet og vedligeholdes af BEREC. Databasen kan findes her.
Oplysningerne om nummerserier til tillægstjenester og oplysninger om de takster, der gælder for frikaldsnumre, når man roamer (hvis der eksisterer sådanne takster), skal først inkluderes på hjemmesiden fra den 1. juni 2023.
Gennemsigtighed om mulighederne for adgang til alarmtjenester
En mobiludbyder skal i en automatisk besked oplyse dens kunder, når de roamer i et andet EU-/EØS-land, om muligheden for gratis at få adgang til alarmtjenester ved at ringe til det fælleseuropæiske alarmnummer ”112”.
Beskeden skal desuden indeholde et link, der giver gratis adgang til en dedikeret hjemmeside, som er tilgængelig for personer med handicap, og som indeholder informationer om alternative muligheder for adgang til alarmtjenester, der er påbudt i det besøgte EU-/EØS-land.
Oplysningerne, der skal være gratis for kunden, skal sendes til kunden via sms eller om nødvendigt på en sådan måde, at de lette at modtage og forstå, hver gang kunden rejser ind i et andet EU-/EØS-land.
I tilfælde af, at kunden rejser ind i et andet EU-/EØS-land, hvor der er indført en mobilapplikation for offentlige advarsler, skal beskeden også indeholde oplysninger om, at det er muligt at modtage offentlige advarsler via en mobilapplikation for offentlige advarsler, såfremt det besøgte EU-/EØS-land har indberettet et link til den applikation til en database, der er oprettet og vedligeholdes af BEREC. Databasen kan findes her.
Der skal være et link til den mobilapplikation for offentlige advarsler såvel som vejledning i at downloade den på den dedikerede hjemmeside, der er nævnt oven for.
Oplysninger om alternative muligheder for adgang til alarmtjenester skal først inkluderes på hjemmesiden fra den 1. juni 2023.
BEREC’s retningslinjer
For at hjælpe de nationale tilsynsmyndigheder med at sikre overholdelse af reglerne har BEREC (Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation) udarbejdet nogle retningslinjer som et supplement til roaming-forordningen. Retningslinjerne er ikke et juridisk bindende dokument. De nationale tilsynsmyndigheder skal dog så vidt muligt tage hensyn til disse retningslinjer, når de fører tilsyn med roaming-reguleringen.
Styrelsen skal som tilsynsmyndighed sikre, at reglerne overholdes og årligt underrette Kommissionen om reglernes anvendelse.
Relevante dokumenter
Engrosprislofter
Roaming-forordningen fastsætter lofter over de priser, som selskaberne afregner indbyrdes for at anvende hinandens mobilnet til opkald, sms og datatjenester i forbindelse med roaming (engrosprisregulering):
|
1. juli 2022
|
1. januar 2023
|
1. januar 2024
|
1. januar 2025
|
1. januar 2026
|
Fra og med 1. januar 2027
|
Foretage taleopkald (minut)
|
0,022 euro
|
0,022 euro
|
0,022 euro
|
0,019 euro
|
0,019 euro
|
0,019 euro
|
Afsende sms (stk.)
|
0,004 euro
|
0,004 euro
|
0,004 euro
|
0,003 euro
|
0,003 euro
|
0,003 euro
|
Data (pr. GB)
|
2,00 euro
|
1,80 euro
|
1,55 euro
|
1,30 euro
|
1,10 euro
|
1,00 euro
|
Da disse engrosprislofter er fastsat i euro, betyder det, at engrosprislofterne i Danmark omregnes ved hjælp af en bestemt vekselkurs, som fastsættes ved anvendelse af de referencevekselkurser, der offentliggøres af Den Europæiske Centralbank i Den Europæiske Unions Tidende den 15. januar, 15. februar og 15. marts i det relevante kalenderår. De årligt omregnede engrosprislofter gælder fra den 15. maj.