Mobiltelefoni
Kan jeg beholde mit telefonnummer?
Ja. Du skal anmode dit kommende teleselskab om at få flyttet dit nummer. Det er vigtigt, at du ikke har opsagt dit abonnement hos dit nuværende teleselskab, inden at du kontakter dit kommende teleselskab. Når du indgår aftale med et teleselskab om oprettelse af et abonnement, får du samtidigt en brugsret til det eller de telefonnumre, som er omfattet af abonnementet, du kan derfor ikke kræve at få dit nummer med efter opsigelse, da din brugsret vil være ophørt.
Hvilke mobilselskaber benytter sig af hvilke mobilnet?
Der er fire mobilnetudbydere i Danmark: 3, TDC, Telenor og Telia. De enkelte mobilselskaber indgår typisk en aftale med en af de fire netudbydere om brug af deres net.
Hvad koster det at sende en sms til en udenlandsk mobiltelefon i EU?
Du betaler sædvanlige takster til udlandet, som fremgår på dit selskabs hjemmeside. Når du sender sms fra et dansk mobilabonnement til et udenlandsk mobiltelefonnummer i EU, bliver det ikke betragtet som international roaming.
Her kan du læse mere om at bruge mobilen til en udenlandsk mobiltelefon
Hvad koster det at sende en sms fra EU til Danmark?
Dit teleselskab må maksimalt opkræve dig 0,55 kr. for afsendelse af en sms. Når en sms sendes til Danmark fra et dansk mobilabonnement, der befinder sig i andet EU-land, bruges der en fremmed mobiloperatørs net. Her er der tale om international roaming. Når du bruger dit danske mobilabonnement i EU og sender en sms, det vil sige bruger en fremmed mobiloperatørs net i EU til en dansk mobiltelefon, der befinder sig i Danmark, så er der tale om international roaming, som der er fastsat regler for. Det betyder, at der er loft for, hvor meget du kommer til at betale for at sende en sms.
Kan mit taletidskort få en negativ saldo?
Det afhænger af den aftale, du har indgået med din udbyder. Et taletidskort, der kan gå i minus, sidestilles med abonnementsordning. Dit selskab skal her bl.a. tilbyde dig adgang til en takstoplysningsfacilitet, varsle om ændringer af priser og vilkår m.m. Et taletidskort, der ikke kan gå i minus, er undtaget disse forpligtelser.
Hvordan kan jeg sikre mig, at regningen ikke løber løbsk?
Du kan hos dit teleselskab bede om en saldokontrolordning. Ved saldokontrolordning forstås en funktion, hvor tjenesten spærres for yderligere forbrug umiddelbart efter, at det er konstateret, at forbruget har overskredet det beløb, som du på forhånd har aftalt med dit teleselskab.
Er det muligt at få en regning på sit forbrug?
Dit teleselskab har pligt til at tilbyde dig en taksopdelt eller en specificeret regning i følge de regler, der gælder i slutbrugerbekendtgørelsen.
En takstopdelt regning er en regning, hvor der som minimum sker en opdeling af de debiterede ydelser fordelt på de takstkategorier, som dit teleselskab opererer med.
En specificeret regning er en regning, der indeholder en specifikation af de debiterede ydelser med angivelse af de data, der danner grundlag for debitering af den pågældende tjeneste.
Hvordan får jeg rettet fejl på min telefon (apparat)?
Du skal klage til den butik, hvor du har købt telefonen. Butikken vil i mange tilfælde henvise dig til at få repareret telefonen på et autoriseret værksted.
Hvis butikken eller det autoriserede værksted ikke kan reparere telefonen, vil du kunne klage til Forbrugerklagenævnet.
Koster det ekstra at bruge min mobiltelefon på en færge?
Hvis du i dit display kan se, at du er på dit danske net, så betaler du de takster, som din teleudbyder normalt opkræver. Hvis du derimod ikke er på dit danske net, men kan se i displayet, at samtalen/sms'en vil gå via en satellit (i internationalt farvand) så er prisen en ganske anden. Der er en minutpris på omkring 15 kr. i minuttet ikke ualmindelig. Og for data kan prisen godt ligge over 100 kr. pr. MB.
Hvilke mobilnet bruger de enkelte mobilselskaber?
Når du bruger din mobiltelefon forudsætter det, at der er dækning. Der kan være forskel på dækningen i de enkelte net.
Her kan du se, hvilke net de enkelte selskaber benytter samt selskabernes dækningskort