1. Hvorfor har jeg modtaget en faktura for frekvensafgift?
Du modtager en faktura for frekvensafgift, fordi du eller dit selskab er registreret i Klimadatastyrelsen som indehaver af en eller flere tilladelser til at anvende frekvenser.
Frekvenser kan anvendes til mange forskellige formål afhængig af hvilken type tilladelse, det drejer sig om. Eksempelvis kan frekvenserne anvendes til:
- Kommunikationsanlæg (walkie-talkies) fra en konkret adresse eller inden for et geografisk område. Anvendes typisk i virksomheder til kommunikation mellem 2 eller flere personer
- Personsøgesystemer på hospitaler eller plejehjem
- Radiokædeformål
- Reportageudstyr, trådløse videokameraer og telemetri
2. Hvor bliver frekvenser anvendt?
Frekvenserne kan anvendes fra en konkret sendeposition (adressen for antennepositionen) eller inden for et geografisk område. I Frekvensregisteret (link i bunden af siden) kan du se, hvor tilladelsen er gældende. Brug tilladelsesnummer til søgningen.
Tilladelsesnummeret finder du på din faktura og består typisk af et bogstav efterfulgt af seks cifre eksempelvis B123456.
3. Hvornår har jeg fået tilladelsen?
Du har fået tilladelsen kort tid efter, at vi har modtaget din ansøgning. Bemærk, at frekvensafgiften betales hvert år, og fakturaen kan derfor vedrøre en tilladelse, du har modtaget for flere år siden.
Tilladelsen bliver udstedt af den myndighed, som administrerer frekvensområdet. Frekvensområdet har tidligere været administreret af Erhvervsstyrelsen og af IT- og Telestyrelsen, Energistyrelsen samt Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. Frekvensområdet administreres nu af Klimadatastyrelsen.
4. Afmeldelse eller ændring af tilladelsen?
Hvis du ønsker at ændre eller afmelde en tilladelse, kan du benytte vores indberetningsløsning (link i bunden af siden). Vi søger for at sende en bekræftelse på din afmeldelse.
Bemærk: Det er ikke muligt at afmelde en tilladelse telefonisk. Hvis du ikke kan anvende vores indberetningsløsning, kan du skrive en e-mail til frekvens@sdfi.dk og oplyse det tilladelsesnummer, du ønsker at afmelde.
5. Rettelser i faktura?
Hvis faktura skal sendes til et nyt EAN-nummer, påføres et ordrenummer eller godkender-ID ændres, kan du sende en e-mail til frekvens@sdfi.dk. Vi sørger for at den fremsendte faktura bliver krediteret og sender en ny faktura med de korrekte oplysninger. HUSK, at fakturaen med de forkerte oplysninger IKKE må betales.
6. Hvordan kan jeg betale fra udlandet?
For at betale din faktura fra udlandet skal du bruge følgende oplysninger:
IBAN: DK3102164069071767
SWIFT Code: DABADKKK
Husk at skrive kundenummer som reference. Dit kundenummer starter med DAFF efterfulgt af op til syv cifre.
7. Kopi af faktura?
Du kan bestille kopi af din faktura via e-mail. Husk at skrive fakturanummer på bestillingen. Skriv til frekvens@sdfi.dk
8. Jeg har betalt for meget, hvordan får jeg mine penge tilbage?
Hvis du har betalt for meget, skal du sende en kopi af din indbetaling til frekvens@sdfi.dk. Oplys kundenummer, tilladelsesnummer og en bankkonto, hvortil vi kan returnere pengene. Vi sørger herefter for, at pengene bliver sendt retur til dig.
9. Manglende betaling
Styrelsen kan tilbagekalde en frekvenstilladelse, hvis tilladelsesindehaveren ikke betaler frekvensafgiften, jf. § 25 i frekvensloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 27. januar 2021. Vi tager selvfølgelig hensyn til, at det kan tage op til tre hverdage, før vi modtager indbetalingen.
Udestår der et skyldigt beløb efter tilbagekaldelse af en tilladelse, vil det skyldige beløb blive oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Har du flere spørgsmål vedrørende din faktura kan du skrive til frekvens@sdfi.dk eller kontakt os mellem kl. 9-14 på telefon 24 25 34 40.