Kommunerne kan selv bestemme, om ordningen skal gælde for alle veje, hvor ordningen efter reglerne kan indføres, eller kun for udvalgte dele. Derudover skal graveaktøren stadig overholde en række krav, der står beskrevet udførligt i gravebekendtgørelsen.
Kommunen kan også altid afskaffe ordningen igen, og derved lade den finde anvendelse i afgrænsede perioder. Det kan også være, at man ønsker, at ordningen kun gælder i et område i en vis sæson, hvor spontan gravning ikke forstyrrer.
Kommunen har som vejmyndighed mulighed for at sikre, at arbejdet kan foregå på betingelser eller under de særlige vilkår/hensyn, der kan være for den enkelte vejstrækning. Kommunen kan vælge at tage de veje ud, der kræver særlig opmærksomhed fra kommunens side – fx skoleveje eller veje med særlige belægninger. Se også under punktet ”Arrangementer og events.”
Når ordningen indføres, skal kommunen på deres hjemmeside offentliggøre, hvilke veje, der er omfattet af ordningen. Styrelsen anbefaler, at kommunen i forbindelse med indførelsen af efteranmeldelsesordningen aktivt gør de graveaktører, der typisk graver i kommunen opmærksom på det. Kender en graveaktør kommunen godt i forvejen, kender de kommunens systemer og er derfor måske ikke opmærksom på, at der er indført noget nyt vedr. gravearbejder. Styrelsen anbefaler derfor også, at kommunen tydeligt oplyser på hjemmesiden, at efteranmeldelsesordningen er indført.