Hvis du mener, at oplysningerne om din adresse er forkerte, kan du gøre indsigelse ved at bruge funktionen på Bredbåndskortet og følge vejledningen. Det kan fx være, hvis du mener, adressen bør fjernes, eller bør være tilskudsberettiget.
Hvis det er dækningen, som ikke er korrekt, skal du først kontakte udbyderen for at afklare, om der er tale om en fejl. Du kan med fordel vedlægge din mailkorrespondance med udbyderen for at underbygge en eventuel klage.
Hvis adressen skal fjernes, fordi boligen på adressen er uegnet til beboelse (fx er sammenfaldet eller nedbrændt), skal der vedlægges billeddokumentation, der klart viser, at boligen ikke er egnet til beboelse.
Hvis adressen skal fjernes, kan det være en fordel at undersøge om BBR eller CVR (Erhvervsregistret) er opdateret med de rigtige oplysninger, inden du gør indsigelse. BBR meddelelsen på adressen kan fx findes på boligejer.dk. Hvis oplysningerne er ukorrekte, skal du tage kontakt til kommunen, (eller CVR) for at få det rettet, og derefter fremsende de nye oplysninger til Klimadatastyrelsen i forbindelse med din indsigelse.
Hvis det er den mobile bredbåndsdækning, der ikke er korrekt, skal der redegøres for, hvorfor oplysningerne ikke er korrekte. Det forudsætter, at du har undersøgt forholdene på Tjekditnet.dk og været i kontakt med den mobiludbyder, der har indberettet den dækning, du ønsker at gøre indsigelse over. Vær opmærksom på, at den indberettede mobildækning er en beregnet udendørsdækning, og den oplevede indendørsdækning typisk vil være dårligere. Dertil kommer, at dækningen vil være påvirket af en lang række faktorer bl.a. af den mobiltelefon eller det modem, der anvendes, afstanden til mobilmasten, træbevoksning og bygninger, som kan hæmme modtagelsen af signalet, hvilket mobilnet der anvendes og antallet af samtidige brugere. Så det er vigtigt, at man har valgt den udbyder, der giver den bedste dækning. I den forbindelse skal også nævnes Wi-Fi, hvor radioforbindelsen sjældent er optimal, at netværkskortet i computeren kan drille, forkert opsætning af router, gamle kabler i ejendommen, der ikke understøtter høje hastigheder – ja, listen er uendelig lang, når det gælder årsager til en eventuel dårlig dækning.
På tjekditnet.dk under ”Mål din hastighed” kan du læse mere om, hvordan du få det bedste resultat, når du måler din hastighed. Du finder siden her https://tjekditnet.dk/#maal og under ”Hvad kan jeg selv gøre?”
Hvis det ved henvendelse til en udbyder viser sig, at udbyderen ikke kan levere den hastighed, som er oplyst til KDS, kan du sende en indsigelse. Hvis du gør indsigelse over dækningen med mobilt bredbånd på adressen, skal du medsende eventuel korrespondance med udbyderen. Få derfor gerne udbyderen til at sende deres kommentarer til den manglende dækning til dig pr. mail.
Ny frist for indsigelse: 2. september 2024
Se videoen, om hvordan du laver en indsigelse.